Over het werk


Invloed is uitgegaan van de New York school of the abstract expressionists (de Kooning 1904-1997) en uit Nederland was dat Ger Lataster (1920), die o.a. het plafond van het Mauritshuis decoreerde (Icarus Atlanticus).
Mijn werk ontstaat ter plekke zonder enig voorafgaand plan. Soms heb ik het gevoel na twee uur al iets bereikt te hebben. Soms sjouw ik letterlijk, een week lang met het werk rond, er tegen pratend tot het zo is geworden, dat het terug praat. Dan kan ik er tevreden mee zijn.
Het is een associërend en voor negentig procent onbewust proces. Soms is er moed voor nodig om een deel van de afbeelding, wat mooi is, toch over te schilderen, omdat het “niet past”.
De kwast-bewegingen zijn vaak krachtig en laag over laag aangebracht. Ook gebruik ik graag mijn vingers.
Tot slot komen er krijt of potloodlijnen aan te pas, die zich terloops en aarzelend door het werk begeven.
Onderwerpen, die steeds terugkeren, zijn: vergankelijkheid (bijv. de bol, die uit het doek zakt), oude vervallen muren, vrijheid en ruimte, nabijheid en scheiding, verlies. De combinatie van schilderes en psychiater blijkt vruchtbaar. De titels van de schilderijen zijn afkomstig uit het werk van: Anna Achmentova, Emily Dickinson, Sun Shuyum en Anton Tsjechov.

- “een schilderij is gedroogde verf” - Youp van ‘t Hek